Семінари

Програма
роботи районного семінару
вчителів фізики загальноосвітніх шкіл І-ІІ ступенів з теми:
«Проблемне навчання на роках фізики»
Мета : вивчення досвіду роботи вчителя фізики  Голубенка В.В., підвищення         професійної компетентності вчителів , пов’язаної з організацією проблемного навчання; знайомство з особливостями виховної та позакласної роботи Бобрицької  ЗОШ І – ІІ ступенів, обмін досвідом.
                                                                   


                                                                   Місце проведення: Бобрицька
                                                                    загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
                                                                    Дата проведення: 19 жовтня 2016 року
Час
Захід
Відповідальні
9.30
Екскурсія школою  «Щедрий дарунок Масюків»
Учні 8 класу
9.40
Реєстрація учасників семінару. Ознайомлення з планом роботи. Вхідне діагностування.
Нормативно –правове забезпечення навчання фізики. Проблемне навчання.
Ємець Т.М.
9.55
Відвідання кімнати народознавства. Фрагмент краєзнавчої розвідки «Ми українці – з діда - прадіда»
Данько В.В.
10.10
Огляд кімнати дитячої творчості

10.20
Презентація школи
Сазонова Н.І.
10.30
З досвіду роботи вчителя фізики
Голубенка В.В. Проблемне навчання
Голубенко В.В.
11.15
Привітання учасників семінару учнями школи
Яременко Н.М.
11.45
Круглий стіл «Реалізація ключових компонентів формули Нової школи»
Ємець Т.М.
12.45
Підведення підсумків семінару. Вихідне діагностування. Вироблення рекомендацій
Ємець Т.М.
13.00
Закінчення семінару.


Рекомендації
учасників районного семінару
вчителів фізики загальноосвітніх шкіл   І-ІІ ступенів з теми:
«Проблемне навчання на роках фізики»
 вчителям загальноосвітніх шкіл району щодо розробки проблемних уроків.
Ознайомившись з теоретичними питаннями, щодо впровадження проблемного навчання в навчальних закладах та ознайомившись з практичним досвідом вчителя фізики з даного питання було запропоновано слідуюче:
Під  час  проектування  уроків  проблемного  спрямування  учителеві рекомендується продумати:
- точне визначення обсягу й змісту навчального матеріалу, призначеного для вивчення на уроці;
- способи систематизації навчального матеріалу відповідно до логіки навчального предмета, його структури, а також принципів дидактики;
- розподіл навчального матеріалу на порції, які легко засвоюються і тісно пов’язані між собою;
- способи презентації виділених частин матеріалу у найбільш зручному вигляді, що супроводжуються створенням проблемних ситуацій, пов’язаних з кожною дозою інформації, контролем і коригуванням результатів засвоєння;
- шляхи забезпечення індивідуального темпу засвоєння навчального матеріалу окремими школярами й темпів роботи групи;
- способи поєднання різних форм фронтальної, індивідуальної і "групової роботи учнів на уроці. У схемі проблемного уроку основне місце займає етап вирішення проблеми. На цьому етапі робота з учнями може виступати у вигляді:
1)  фронтальної роботи з усім класом;
3) індивідуальної роботи.
- методи проблемного навчання, серед яких можуть бути метод монологічного викладу, діалогічний метод, евристичний і дослідницький методи;
- умови доцільного застосування проблемного навчання, серед яких:
1)  зміст навчального матеріалу містить причинно-наслідкові зв’язки й залежності, спрямовані на формування понять, законів, теорій;
2) учні підготовлені до проблемного вивчення теми;
4) у вчителя є час для проблемного вивчення теми;
5) учитель добре володіє відповідними методами навчання.
У своїй роботі використовувати досвід роботи  вчителів області та України  з даного питання.З окрема авт.Істоміна Т., Херсон (www.kspu.edu/FileDownload.ashx/проблемне%20навч.Истомина)
                                               Педагогічний проект
Проблемний підхід до вивчення фізичних(теплових)явищ
Планування процесу вивчення теми «Теплові явища» та «Взаємодія тіл» у 8 класі, орієнтоване на розвиток учнів шляхом створення проблемних ситуацій
Створення проблемних ситуацій при вивченні теми:“Теплові явища ”

Тема уроку
Проблемна ситуація
Тип проблеми
Питання
Хто вирішує

1.
Внутрішня енергія
Приклад перетворення енергії. Кулю піднімають вгору,а потім опускають вниз. Коли куля зупиняється,і кінетична,і потенціальна енергії кулі рівні нулю. Чи означає це, що енергія, яку куля мала до цього, безслідно зникла?
Невизначеність
Які види механічної  енергії існують? Що таке деформація?
Вчитель разом з учнями
2.
Способи зміни внутрішньої енергії
Пригадайте,як ваші однокласники повертаються до школи після того, як на перерві грали сніжки. Хтось тре руки, хтось тулить їх до теплої батареї. Для чого вони це роблять?
Невизначеність

Вивчення процесу теплопередачі та поняття кількості теплоти. Зміна внутрішньої енергії виконанням роботи
Вчитель разом з учнями
3.
Теплопровідність
Навіщо влітку жителі спекотних районів Центральної Азії носять ватяні халати?Як зробити, щоб морозиво в літню спеку швидко не розтануло, якщо поблизу немає холодильника?
Спростування
Вивчення теплопровідності
Вчитель
4.
Конвекція
Рідини та гази звичайно нагріваються знизу. Чайник з водою ставлять на вогонь, радіатори опалення розміщують під вікнами біля підлоги. Чи випадково це?
Невизначеність
Вивчення конвекції
Вчитель
5.
Випромінювання
Як енергія від Сонця потрапляє на Землю,адже між цими космічними об’єктами практично немає молекул, тобто ані про теплопровідність, ані про конвекцію не може бути й мови?
Конфлікт

Вивчення випромінювання
Вчитель
6.
Питома теплоємність речовини
Що швидше нагрівається:  два чи три кілограми рідини?
Припущення
Від чого залежить кількість теплоти,що необхідна для нагрівання тіла?Визначення питомої теплоємності речовини та порівняння питомої теплоємності різних речовин
Вчитель разом з учнями
7.
Плавлення та кристалізація твердих тіл
Чому грудочка снігу, нагріта в руці тане?Чому утворюються крижані бурульки?Чому шматочок свинцю можна розплавити в сталевій ложці, а шматочок сталі у свинцевій –­­ не можна?
Несподіваність
Вивчення процесів плавлення та кристалізації, температури плавлення
Вчитель разом з учнями
8.
Випаровування та конденсація
Чому, якщо хочемо остудити руки, ми на них дмемо, а якщо хочемо зігріти, то дихаємо?
Невизначеність
Ознайомлення з процесами пароутворення та конденсації. З’ясування, від чого залежить швидкість випаровування
Учні
9.
Випаровування та конденсація
Як закип’ятити воду за допомогою снігу?
Несподіваність
Ознайомлення з процесом кипіння. З’ясування, від чого залежить температура кипіння. Введення поняття питомої теплоти пароутворення
Вчитель



























































































































Створення проблемних ситуацій при в вивчення теми «Взаємодія тіл»
Тема уроку
Проблемна ситуація
Тип проблеми
Питання
Хто вирішує
1.
Взаємодія тіл
Чому швидкість руху тіла змінюється?Чому в одних випадках тіло рухається прямолінійною траєкторією, а в інших – криволінійною?
Припущення
Ознайомлення з явищем інерції. Спостереження результату дії одного тіла на інше
Вчитель
2.
Маса як міра інертності тіл. Сила
Щоб схарактеризувати властивість швидко розганятися, рухатися, в побуті зазвичай уживають слова “моторний”, ”прудкий“,”жвавий“ тощо. А як порівняти ”жвавість“ кількох технічних засобів, наприклад легкових автомобілів?
Несподіваність
Ознайомлення з інертністю, масою. Знаходження зв’язку між , що взаємодіють, та зміною швидкостей їхнього руху. Сила
Вчитель разом з учнями
3.
Графічне зображення сил. Додавання сил
Якщо на тіло одночасно діятиму дві сили, наприклад 5 та 3 Н, то можна отримати несподіваний результат: тіло буде поводити себе так, ніби на нього діє одна сила, значення якої може бути в межах від 2 до 8 Н. Чому?А чи може так, щоб ми додавали 10 до 10, а отримували 0?
Конфлікт
Зображення сили. Додавання сил, що діють уздовж однієї прямої. З’ясування умови зрівноваження сил.
Вчитель разом з учнями
4.
Блоки.
За легендою, Архімед за допомогою декількох блоків зміг спустити на воду важке судно, що не могли зрушити з місця десятки коней. Зараз блоки є в багатьох машинах і механізмах. Чим пояснюється таке широке їх застосування
Спростування
З’ясування зв’язку нерухомого блоку з важелем. Дослідження рухомого блоку.
Вчитель
5.
Тис і сила тиску.
Для чого з давніх часів мешканці Півночі для пересування по снігу використовують лижі? Чому влітку на м’якому асфальті жінка, взута в туфлі на шпильках, залишає більш помітні й глибокі сліди порівняно з чоловіком у взутті з широкою підошвою? Чому шила та леза ножів час від часу нагострюють?
Конфлікт
Спостереження наслідків дії сили. Означення тиску.
Вчитель разом з учнями
6.
Тиск рідин та газів. Закон Паскаля.
Чому рідина створює тиск не тільки на дно посудини, в яку її налито, а й на бічні стінки? Як передається тиск у середині газів та рідин?
Припущення
Спостереження прояву тиску газу. Дослідження залежності тиску газу, тиску рідин. Вивчення закону Паскаля.
Вчитель разом з учнями
7.
Сполучені посудини, манометри.
Кожного дня ми користуємося водогоном. А чи знаєте ви, чому з крана біжить вода, коли ми його відкриваємо?
Припущення
Дослідження сполучених посудин. Заміна рідинного манометра на металевий.
Вчитель
8.
Виштовхувальна сила. Закон Архімеда.
Чому м’яч, який занурили у воду і відпустили, вискакує над поверхнею води? Чи правда, що людина у воді перебуває у стані невагомості?
Несподіваність
Доведення існування виштовхувальної сили. Розрахування Архімедової  сили.
Вчитель разом з учнями












































































































Система задач проблемного змісту.
 Прикладом таких завдань можуть бути наступні:
Завдання 1. Визначити опір реостата, зробивши необхідні вимірювання і розрахунки (кількість витків, площа поперечного перерізу проводу, радіус керамічного підстави).
Завдання 2. Наелектризована різнойменної два електроскопа, не торкаючись до них зарядженим тілом.
Задача3: Даний електродзвінок постійного струму, гальванічний елемент, дроти. Як поєднати дроти, щоб замикання ланцюга викликало тільки один удар молоточка про дзвінкові чашку?
Вирішення таких завдань дослідним шляхом дає можливість учням вивчені закономірності застосувати до аналізу реальних явищ.
Розглянемо ще один приклад створення проблеми під час вирішення завдання по темі "З'єднання провідників ".
Завдання 4. Визначте силу струму, поточного через кожен резистор в ланцюги, схема якої зображена на малюнку, якщо напруга на затискачах 6 В, а опір резисторів R1 = R2 = R3 = 6 Ом.
Це завдання більш складна, тому що відразу не видно, як з'єднані провідники - це як раз і є початком проблемної ситуації.
В задачах такого виду, головною дійовою особою є учні. Вони, вирішуючи проблему, самі висувають гіпотези, доводять їх і перевіряють.
Проблемна ситуація в педагогіці, на відміну від психології, розглядається не як стан інтелектуального напруження, пов'язаного з несподіваним "перешкодою для ходу думки", а як стан розумового утруднення, викликаного в певній навчальної ситуації, об'єктивної недостатністю раніше засвоєних учнями знань і способів розумової або практичної діяльності для відповіді на виниклі пізнавальний питання. Питання - Це несподіване утруднення завжди дивує, спантеличує людини і стимулює розумовий пошук.
Проблемні питання - це такі питання, за допомогою яких створюється проблема. Проблемний питання, як і проблемна задача, є характеристикою об'єкта мислення. Питання може входити в структуру проблемної задачі, виконуючи функцію її вимоги, і виступати як відносно самостійна форма думки, як окреме проблематізірованное висловлювання, що вимагає відповіді. Проблемний питання відрізняється від інформаційного тим, що він орієнтований на суперечливу ситуацію і спонукає до пошуку невідомого, нового знання.
Наведемо для приклад теоретичне питання, що задається після вивчення закону Ома для ділянки кола, послідовного і паралельного з'єднання провідників.
Запитання: Визначте, як змінюється сила струму в гілках паралельного з'єднання при зменшенні опору однієї з його гілок (нерозгалужене частину ланцюга теж містить резистор)?
Щоб відповісти на це питання, учні проходять кілька етапів. Відзначимо ці етапи:
1. Перш за все, з'ясовують, як зміниться опір паралельного з'єднання і опір всього ланцюга.
2. З'ясовують, як змінилася сила струму в нерозгалужене частини ланцюга.
3. З'ясовують, як змінилося падіння напруги на провіднику в нерозгалужене частини ланцюга.
4. З'ясовують, як змінилося падіння напруги на паралельному ділянці.
5. З'ясовують, як змінився струм в гілках, опір яких не змінилося.
6. З'ясовують, як змінився струм в гілці, опір якої зменшилася.
7. Перевіряють вирішення проблеми.
У процесі вирішення проблемних ситуацій, учні самі видобувають яких бракує для вирішення знання, при цьому вони проходять всі етапи наукового пізнання світу: від висування гіпотези до її перевірки, осягають логіку відкриття.
Проаналізувавши роботи авторів, що займаються проблемним навчанням, пропонуємо наступну структуру проблемного навчання, що відрізняється простотою та доступністю для практичного застосування:
· актуалізація опорних знань;
· виникнення проблемної ситуації;
· усвідомлення сутності утруднення і постановка проблеми;
· знаходження способу вирішення шляхом здогадки або висунення гіпотези;
· доказ гіпотези або припущення;
· перевірка правильності рішення проблеми;

Список використаної літератури
Божинова Ф. Я. Фізика. 7 клас: Підручник / Ф. Я. Божинова, М. М. Кірюхін, О. О. Кірюхіна. – Х.: Видавництво «Ранок», 2007. – 192 с.: іл.
1.    Генденштейн Н. Е. Фізика, 7 кл.: Підручник для середніх загальноосвітніх шкіл. – Х.: Гімназія, 2007. – 208 с.: іл.
2.    Матюшкін А.М.Проблемні ситуації в мисленні і навчанні. – М.:Педагогіка 1972.
3.    Махмутов М. І.  Организация проблемного обучения в школе. “Просвещение”. М., 1977. – 321 с.
4.    Шарко В. Д. Навчальна практика з фізики / Навчально-методичний посібник для вчителів і студентів. – К.: СПД Богданова А. М., 2006. – 224с.
5.    Шарко В. Д. Сучасний урок: технологічний аспект/ Посібник для вчителів та студентів. – К., 2006. – 220 с.
7.  http://www.physfac.bspu.secna.ru/



Комментариев нет:

Отправить комментарий